DE UITKOMSTEN VAN HET ONDERZOEK
Meer dan 1800 inwoners dachten mee over hoe we antwoorden op hulpvragen overzichtelijk, helder en begrijpelijk kunnen maken…
Gemeentes: Dantumadiel & Noardeast-Fryslân










Hier gingen wij mee aan de slag!
DE AANLEIDING
Een snel antwoord op hulpvragen? Dat wil toch iedereen…
Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we als inwoners van Noardeast- Fryslân en Dantumadiel op een fijne manier kunnen
‘doe-het-zelven’? Samen bouwen we aan de weg waar onze hulpvragen een begrijpelijke én overzichtelijke route naar hun antwoorden vinden!
HET PROCES
Onderzoeken, bedenken,
toetsen en maken!
De Sociale Bouwmarkt is van álle inwoners. Daarom zijn we ook zo blij dat de enquête massaal is ingevuld en dat er vele gesprekken zijn gevoerd. Wij gingen aan de slag met de uitkomsten en vertaalde jullie input naar ideeën die zouden moeten helpen bij het krijgen van een snel antwoord op je hulpvraag. Binnenkort is de tijd aangebroken om de Sociale Bouwmarkt -stap voor stap- ook écht te gaan bouwen!
DE EERSTE UITKOMSTEN
We gingen aan de slag met de input en jullie hebben je mening over de uitkomsten gegeven!
We legden alle uitkomsten van het onderzoek bij elkaar en ontdekten zo hoe de Sociale Bouwmarkt er volgens jullie uit zou moeten zien. Na een extra toets op de door ons gemaakte oplossing is gebleken dat meer dan 85% van de respondenten enthousiast is over de oplossingen die we bedachten. De goede tips en verbeterpunten die jullie met ons hebben gedeeld nemen we straks natuurlijk mee tijdens de bouw van de Sociale Bouwmarkt!

DE UITKOMSTEN VAN HET ONDERZOEK:
De bouwstenen van de Sociale Bouwmarkt
Wanneer je iets gaat bouwen, heb je bouwstenen nodig. Daarin is de Sociale Bouwmarkt geen uitzondering. Maar waar bestaan die bouwstenen uit? We hebben alles naast elkaar gelegd en ontdekten zo de belangrijke bouwstenen waaruit de Sociale Bouwmarkt
zou moeten bestaan. Dit zijn ze:
Bouwsteen 1: De inwoner centraal
Inwoners worden er blij van wanneer ze als klant betrokken worden bij de oplossing. We maken het persoonlijk en geven mensen de regie in het maken van hun eigen keuze.
Bouwsteen 2: Dichtbij
Aansluiten bij de belevingswereld van mensen zorgt voor vertrouwen en je bent betrouwbaar als je doet wat je zegt. Daarnaast is de mix van fysieke en digitale contactmogelijkheden belangrijk. Hulp bieden we persoonlijk en dichtbij aan.
Bouwsteen 3: Duidelijk
Heldere taal, gebruiksgemak en een eenvoudig proces maken zaken begrijpelijk. Goede begeleiding en ondersteuning zijn belangrijk.
Bouwsteen 4: Digitaal
Dit betekent niét dat de we antwoorden op hulpvragen alleen digitaal gaan aanbieden en behandelen. Het betekent wél dat digitaliseren een erg belangrijk onderdeel is waarmee we de tijd tussen vraag en antwoord zo snel, eenvoudig en bereikbaar mogelijk kunnen maken!
Bouwsteen 5: Duurzaam
Dat betekent toekomstbestendig en verantwoord. Dat gaat over de mate waarin we allemaal een blijvende bijdrage kunnen leveren aan de leefbaarheid in onze dorpen en in onze stad!
Deze 5 bouwstenen vormen
de basis voor de begrijpelijke oplossing die we samen hebben bedacht.
Een kijkje achter de schermen van het bouwproces



Snelle antwoorden op hulpvragen:
Een begrijpelijke oplossing…
Uiteindelijk zal de Sociale Bouwmarkt een begrijpelijke oplossing moeten worden. Eentje die zorgt voor snelle antwoorden op hulpvragen. Onderstaande schetsen vormen hiervoor het uitgangspunt. En ja, natúúrlijk zijn we straks niet alleen online te vinden. Want, soms is persoonlijk contact met iemand die van de hoed en de rand weet toch gewoon het fijnste.

DE BOUWSTENEN IN PRAKTIJK
Zeker niet alleen een goede website!
Ja. Je ziet hiernaast een deel van de homepage van een site. maar de Sociale Bouwmarkt is er natuurlijk zowel fysiek als digitaal. We leggen onze ideeën graag uit aan de hand van de digitale oplossing. Zo houden we het verhaal helder en nemen we je stap voor stap mee in de oplossingen die we gaan bouwen.
Een hele heldere belofte en een hele goede zoekfunctie helpen je razendsnel op weg!
Voor heel veel vragen regel je zélf het antwoord. Waar en wanneer jij dat wilt.
Kom je er zelf even niet uit? Dan kun je van 8 tot 20 uur direct chatten met een expert.
Een persoonlijk gesprek.
Gewoon omdat dat soms het fijnste is!
Direct zelf regelen? Overzicht in 6 categorieën!
DE CATEGORIEËN HIERONDER ZIJN VOORBEELDEN EN DAAROM NIET AANKLIKBAAR
Hulpmiddelen voor in en om je huis
Opvoeden en opgroeien
Zorg en ondersteuning aan huis
Werk en inkomen
Wijk, buurt en netwerk
Vervoer en bewegen
Wanneer je een nieuw apparaat nodig hebt en je gaat naar (bijvoorbeeld) Coolblue, wordt het je als bezoeker enorm makkelijk gemaakt wanneer het gaat om zoeken, vinden en bestellen. Dat principe willen we ook doorvoeren wanneer het om antwoorden op je hulpvragen gaat.
Op een eenvoudige manier vinden wat je zoekt, bestellen wat je hebben wilt, weten waar je financieel aan toe bent en hoe de door jou gekozen oplossing door andere inwoners wordt gewaardeerd. Duidelijke taal, een simpel en overzichtelijk proces zoals we als consumenten vandaag de dag gewend zijn!
ALTIJD DICHTBIJ
Een persoonlijk antwoord op je hulpvraag? Straks kies je eenvoudig de expert of locatie van jouw voorkeur!
Eigenlijk hebben we het niet over één, maar over meerdere Sociale Bouwmarkten: een helpende online vindplek plus locaties waar je even kunt binnen kunt lopen om iemand te spreken. Gewoon, bij jou om de hoek. Daar vind je de experts die je verder helpen. En die expert zou wel eens je helpende buurvrouw, een Omtinker, iemand van de gemeente of iemand van dorpsbelang kunnen zijn. Het gemak van de Sociale Bouwmarkt is namelijk eerst- en vooral dé gemakkelijke oplossing die de kracht van de Mienskip activeert!

Je kunt jouw mening over de uitkomsten tot 9 januari met ons delen
Het invullen van de enquête neemt nog geen 5 minuten van je tijd in beslag.
- De inwoner centraal
- Dichtbij
- Duidelijk
- Digitaal
- Duurzaam